אין מקום לעמלק בעולם הזה!
שמואל בן חמוכא כסליו, תשפד04/12/2023היום יש לנו הזדמנות בלתי רגילה לפתור את בעית עמלק בארץ ישראל עם מיליוני ערבים הגרים בתוכנו, בעזה, בשכם ובירושלים. מה עמלק רוצה מאתנו? אדמת ארץ ישראל והר הבית
תגיות:מלחמהחרבות ברזלחייליםפרשת וישלח עוסקת במפגש בין שני אחים, יעקב אבינו ועשו הרשע.
למעשה המפגש הזה מבליט את ההבדל התהומי הקיים בין עשו ובין יעקב אבינו. כאשר כל אחד מייצג עם אחר, יעקב אבינו את ישראל ועשו את אדום ועמלק.
הרב יעקב משה חרל"פ בספרו על פורים, מפרש את המפגש הזה בצורה נפלאה.
אם נתבונן בשיחה שניהלו, יעקב אבינו עם עשו, נבחין בהבדלים המהותיים של שני העמים.
עשו הרשע פותח ואומר: "יש לי רב", ויעקב אבינו עונה לו: "יש לי כל".
כמו שכתוב: ט וַיֹּ?אמֶר עֵשָׂ?ו יֶשׁ־לִ?י רָ?ב אָחִ?י יְהִ?י לְךָ? אֲשֶׁר־לָֽךְ.... יא קַח־נָ?א אֶת־בִּרְכָתִי? אֲשֶׁ?ר הֻבָ?את לָ?ךְ כִּֽי־חַנַּ?נִי אֱלֹקים וְכִ?י יֶשׁ־לִי־כֹ?ל וַיִּפְצַר־בּ?וֹ וַיִּקָּֽח׃ (בראשית לג, ט ו יא).
מה ההבדל בין הביטוי 'רב' ל-'כל'?
הרב חרל"פ מסביר לנו שתכלית הגאולה היא לשאוף למידת השלימות. למעשה, השלימות היא 'הכל'.
הגאולה השלימה, צריכה להיות בכל תחומי החיים ובכל דבר, הן בתחום הרוחני, הן תחום הגשמי.
כל עוד יש אחיזה של הרע בעולם, אפילו בדבר מועט או מקום של העדר שמחה ודיכאון, לא נשיג את השלימות.
עמלק הטיל ארס במדרגה של שמחה כוללת והשלימות. זה קרה ביציאת מצרים, כאשר כל העם היה מאוחד בלב אחד לקראת קבלת התורה, אז הגיע עמלק וקלקל את השמחה.
לכן כאשר עם ישראל מתקרב למדרגה של 'כל', עמלק מופיע כדי להזיק ולהפריע.
כמו שכתוב: "...שבכל זמן שהולכת הדכאות ומתרחבים החיים, ישראל בסכנה עצומה שנמשכים אחרי ההבל והחיים התועים, וכל זה מגירי דעמלק ימ"ש הם.
....לכן באה פרשת זכור לחנכנו בחיים מלאים עוז וגבורה לעבוד את ה' מכל כל, ובכל זה לא יתערב שטן בתוכם..." (מי מרום, שיחות לחנוכה ופורים מאמר כז, דף צט).
נראה להוסיף מקור מתוך התלמוד בבלי, שאומר ששלושת האבות זכו לטעם של עולם הבא, בעולם הזה.
כאשר התלמוד מביא את המילה 'כל' המופיעה אצל שלושת האבות, כדי לרמוז לעולם הבא.
כמו שכתוב:" תָּנוּ רַבָּנַן: שְׁלֹשָׁה הִטְעִימָן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בָּעוֹלָם הַזֶּה מֵעֵין הָעוֹלָם הַבָּא, אֵלּוּ הֵן: אַבְרָהָם, יִצְחָק וְיַעֲקֹב. אַבְרָהָם – דִּכְתִיב בֵּיהּ: ״בַּכֹּל״. יִצְחָק – דִּכְתִיב בֵּיהּ: ״מִכֹּל״. יַעֲקֹב – דִּכְתִיב בֵּיהּ: ״כֹּל״. (בבא בתרא טז ע/ב ו יז ע/א).
עכשיו נחזור לשיחה של יעקב אבינו עם עשו הרשע.
עשו אינו שואף להגיע למדרגה של 'כל', בניגוד ליעקב אבינו. עשו מסתפק ב'רב', בדבר חלקי שאינו שלם.
לעומת זאת, יעקב אבינו מכוון לשלימות ול-'כל'.
פרשת עמלק באה להזכיר לנו את השאיפה לחיים מלאים בעוז וגבורה ועבודת ה', ללא שום כתם או שארית של טומאה כמו עמלק.
נראה לומר, שעמלק מסתפק בניצחון חלקי על ישראל, כמו הטבח של שבת שמחת תורה תשפ"ד.
ישראל אינו יכול להסתפק בהשמדה חלקית של עמלק, כמו ששאול המלך עשה ונענש על כך.
עם ישראל צריך לשאוף למדרגה של האבות, של השלימות, בכל, מכל, כל.
לכן החמאס-העמלקים, מנסים בכל כוחם לעצור את הלחימה, לא על מנת להציל את עצמם אלא כדי למנוע מישראל להגיע לשלמות ול'כל'.
כל הסימנים האלה, מעידים על כך שאנחנו קרובים מאוד לגאולה השלמה.
זה תלוי בהתנהגות שלנו, האם נשאף להשלים את המשימה ולהגיע למדרגת 'כל' או שנסתפק במדרגת 'רב', כמו עשו הרשע, חס ושלום.
הרב חרל"פ מוסיף ומסביר לנו את שורש של שנאת ישראל מצד אומות העולם בכלל, ועמלק בפרט. (ראה מאמר כו)
אומות העולם טוענות שאין לעם ישראל מקום בעולם הזה, אלא מקומו בעולם הבא בלבד.
עולם הגשמי שייך להם ולא לעם רוחני כמו עם ישראל.
התשובה המוחצת של הקב"ה, היא: בנין בית המקדש בהר הבית.
כאשר הקב"ה קובע לעצמו מקום, לשכון בו בעולם הזה, זהו הסימן המובהק, שיש מקום לשכינה ולעם ישראל בעולם הזה.
יש מקום לרוחניות בעולם של גשמיות. כאשר תפקיד עם ישראל, לקדש את החומר ולזכך אותו.
תפקידנו לקדש את החומר ולטהר את העולם עד הפירור האחרון מכוחות הטומאה. לכן אנחנו מצווים בכל דור למחות את עמלק.
ראוי לציין שבהיסטוריה שלנו, מחיית עמלק, קדמה את בנין בית ה'.
ביציאת מצרים, בנינו את המשכן בסמוך למלחמה נגד עמלק. שלמה המלך בנה את בית המקדש הראשון לאחר שדוד המלך נלחם בעמלק. עולי בבל בנו את בית המקדש לאחר ניצחון על המן.
עכשיו, אנחנו יכולים להבין מדוע עולם הנוצרי ועולם המוסלמי עושים הכל כדי למנוע את נוכחותנו בהר הבית.
הם עושים הכל כדי למנוע מאתנו לבנות את בית המקדש השלישי.
לכן החמאס קרא למלחמה הזאת: מבול אל-אקסא.
היום יש לנו הזדמנות בלתי רגילה לפתור את בעית עמלק בארץ ישראל עם מיליוני ערבים הגרים בתוכנו, בעזה, בשכם ובירושלים.
מה עמלק רוצה מאתנו? אדמת ארץ ישראל והר הבית. מה עלינו לעשות?
למחות אותו, ליישב את הארץ ולשלוט בהר הבית, כדי להתכונן לבנין בית המקדש השלישי בב"א.
למעשה המפגש הזה מבליט את ההבדל התהומי הקיים בין עשו ובין יעקב אבינו. כאשר כל אחד מייצג עם אחר, יעקב אבינו את ישראל ועשו את אדום ועמלק.
הרב יעקב משה חרל"פ בספרו על פורים, מפרש את המפגש הזה בצורה נפלאה.
אם נתבונן בשיחה שניהלו, יעקב אבינו עם עשו, נבחין בהבדלים המהותיים של שני העמים.
עשו הרשע פותח ואומר: "יש לי רב", ויעקב אבינו עונה לו: "יש לי כל".
כמו שכתוב: ט וַיֹּ?אמֶר עֵשָׂ?ו יֶשׁ־לִ?י רָ?ב אָחִ?י יְהִ?י לְךָ? אֲשֶׁר־לָֽךְ.... יא קַח־נָ?א אֶת־בִּרְכָתִי? אֲשֶׁ?ר הֻבָ?את לָ?ךְ כִּֽי־חַנַּ?נִי אֱלֹקים וְכִ?י יֶשׁ־לִי־כֹ?ל וַיִּפְצַר־בּ?וֹ וַיִּקָּֽח׃ (בראשית לג, ט ו יא).
מה ההבדל בין הביטוי 'רב' ל-'כל'?
הרב חרל"פ מסביר לנו שתכלית הגאולה היא לשאוף למידת השלימות. למעשה, השלימות היא 'הכל'.
הגאולה השלימה, צריכה להיות בכל תחומי החיים ובכל דבר, הן בתחום הרוחני, הן תחום הגשמי.
כל עוד יש אחיזה של הרע בעולם, אפילו בדבר מועט או מקום של העדר שמחה ודיכאון, לא נשיג את השלימות.
עמלק הטיל ארס במדרגה של שמחה כוללת והשלימות. זה קרה ביציאת מצרים, כאשר כל העם היה מאוחד בלב אחד לקראת קבלת התורה, אז הגיע עמלק וקלקל את השמחה.
לכן כאשר עם ישראל מתקרב למדרגה של 'כל', עמלק מופיע כדי להזיק ולהפריע.
כמו שכתוב: "...שבכל זמן שהולכת הדכאות ומתרחבים החיים, ישראל בסכנה עצומה שנמשכים אחרי ההבל והחיים התועים, וכל זה מגירי דעמלק ימ"ש הם.
....לכן באה פרשת זכור לחנכנו בחיים מלאים עוז וגבורה לעבוד את ה' מכל כל, ובכל זה לא יתערב שטן בתוכם..." (מי מרום, שיחות לחנוכה ופורים מאמר כז, דף צט).
נראה להוסיף מקור מתוך התלמוד בבלי, שאומר ששלושת האבות זכו לטעם של עולם הבא, בעולם הזה.
כאשר התלמוד מביא את המילה 'כל' המופיעה אצל שלושת האבות, כדי לרמוז לעולם הבא.
כמו שכתוב:" תָּנוּ רַבָּנַן: שְׁלֹשָׁה הִטְעִימָן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בָּעוֹלָם הַזֶּה מֵעֵין הָעוֹלָם הַבָּא, אֵלּוּ הֵן: אַבְרָהָם, יִצְחָק וְיַעֲקֹב. אַבְרָהָם – דִּכְתִיב בֵּיהּ: ״בַּכֹּל״. יִצְחָק – דִּכְתִיב בֵּיהּ: ״מִכֹּל״. יַעֲקֹב – דִּכְתִיב בֵּיהּ: ״כֹּל״. (בבא בתרא טז ע/ב ו יז ע/א).
עכשיו נחזור לשיחה של יעקב אבינו עם עשו הרשע.
עשו אינו שואף להגיע למדרגה של 'כל', בניגוד ליעקב אבינו. עשו מסתפק ב'רב', בדבר חלקי שאינו שלם.
לעומת זאת, יעקב אבינו מכוון לשלימות ול-'כל'.
פרשת עמלק באה להזכיר לנו את השאיפה לחיים מלאים בעוז וגבורה ועבודת ה', ללא שום כתם או שארית של טומאה כמו עמלק.
נראה לומר, שעמלק מסתפק בניצחון חלקי על ישראל, כמו הטבח של שבת שמחת תורה תשפ"ד.
ישראל אינו יכול להסתפק בהשמדה חלקית של עמלק, כמו ששאול המלך עשה ונענש על כך.
עם ישראל צריך לשאוף למדרגה של האבות, של השלימות, בכל, מכל, כל.
לכן החמאס-העמלקים, מנסים בכל כוחם לעצור את הלחימה, לא על מנת להציל את עצמם אלא כדי למנוע מישראל להגיע לשלמות ול'כל'.
כל הסימנים האלה, מעידים על כך שאנחנו קרובים מאוד לגאולה השלמה.
זה תלוי בהתנהגות שלנו, האם נשאף להשלים את המשימה ולהגיע למדרגת 'כל' או שנסתפק במדרגת 'רב', כמו עשו הרשע, חס ושלום.
הרב חרל"פ מוסיף ומסביר לנו את שורש של שנאת ישראל מצד אומות העולם בכלל, ועמלק בפרט. (ראה מאמר כו)
אומות העולם טוענות שאין לעם ישראל מקום בעולם הזה, אלא מקומו בעולם הבא בלבד.
עולם הגשמי שייך להם ולא לעם רוחני כמו עם ישראל.
התשובה המוחצת של הקב"ה, היא: בנין בית המקדש בהר הבית.
כאשר הקב"ה קובע לעצמו מקום, לשכון בו בעולם הזה, זהו הסימן המובהק, שיש מקום לשכינה ולעם ישראל בעולם הזה.
יש מקום לרוחניות בעולם של גשמיות. כאשר תפקיד עם ישראל, לקדש את החומר ולזכך אותו.
תפקידנו לקדש את החומר ולטהר את העולם עד הפירור האחרון מכוחות הטומאה. לכן אנחנו מצווים בכל דור למחות את עמלק.
ראוי לציין שבהיסטוריה שלנו, מחיית עמלק, קדמה את בנין בית ה'.
ביציאת מצרים, בנינו את המשכן בסמוך למלחמה נגד עמלק. שלמה המלך בנה את בית המקדש הראשון לאחר שדוד המלך נלחם בעמלק. עולי בבל בנו את בית המקדש לאחר ניצחון על המן.
עכשיו, אנחנו יכולים להבין מדוע עולם הנוצרי ועולם המוסלמי עושים הכל כדי למנוע את נוכחותנו בהר הבית.
הם עושים הכל כדי למנוע מאתנו לבנות את בית המקדש השלישי.
לכן החמאס קרא למלחמה הזאת: מבול אל-אקסא.
היום יש לנו הזדמנות בלתי רגילה לפתור את בעית עמלק בארץ ישראל עם מיליוני ערבים הגרים בתוכנו, בעזה, בשכם ובירושלים.
מה עמלק רוצה מאתנו? אדמת ארץ ישראל והר הבית. מה עלינו לעשות?
למחות אותו, ליישב את הארץ ולשלוט בהר הבית, כדי להתכונן לבנין בית המקדש השלישי בב"א.
הוסף תגובה
עוד משמואל בן חמו
עוד בנושא פוליטיקה